Alevilik nedir? Sünnilik nedir? Yazdır E-Posta
Üye Oyları: / 33
OlumsuzOlumlu 
Kategori : Editör , Yazar : hakan s. , Okunma : 3774

Bir soru geldi, çok kısa cevaplamak istiyorum.
Soru şu : Kendi bildiğim kadarıyla biliyorum... Kısa ve net cümlelerle açıklarmısınız, Alevilik ve Sünnilik nedir?

Alevilik, Hz. Peygamber'den sonra Hz. Ali'nin halife olması gerektiği görüşünde olan, bu konuda seçilmiş halifelerin hz. Ali'ye haksızlık ettiğine inanan, sonraki dönemlerde ortaya çıkmış ehl-i beyt düşmanlığı (emeviler dönemi) sebebiyle kendilerini toplum içinde gizleme dönemine girerek sadece siyasi olan farklılığı ameli -fıkhi alana da yayan şii mezhebinin, orta asya türklerinin müslüman olmalarından sonra bazı Türk adet ve göreneklerini de içselleştirmiş bir koludur.

Aleviler mü'mindirler, müslümandırlar. Hz. Peygambere inanırlar, sünni olsun şii-alevi olsun her müslümanın kardeşidirler.

Sünniler, hz. peygamberden sonraki halifelik seçimlerinin olduğu gibi olmasına inanan, bu konuda hz. ALi ye bir haksızlık yapılmadığını düşünen, eğer yapılmış olsaydı diğer 3 halife zamanında hz Ali nin bu halifelere yakın olmayacağını,halbuki 3 halifenin de sağ kolu olduğunu belirten, emeviler zamanında devletin ehl-i beyt üzerindeki baskısına kesinlikle hoş bakmayan, hatta imam ebu hanife gibi, devletle mücadele eden hz. zeyd e yardım ederek ehl-i beyti savunan, insanlardır.

Alevilik (şia) ve sünnilik İslamın 2 itikadi kolu olarak tanımlanabilir..
Her ikisi içinde de farklı mezhepler bulunmaktadır.

siyasi olarak başlamış, sonradan ibadetlerle ve yaşayış farklılılığıyla ortaya çıkmış bu bölünme ve farklılık hz. peygamber'in sünnetine bağlanmaya başlamaları sayesinde azalmaya başlamış, her iki grup da ciddi bir yakınlaşma içerisine girerek mümin duyarlılığını göstermeye başlamışlardır. Allah devamını getirmede bizleri muvaffak kılsın.

Yorumlar (15)add
... : Erhan
Mrb! Hakan Bey! Aleviler ile Sünnilerin birbirlerine yaklaştıkları noktasında size pek de katılmıyorum. Tam aksine sınırlar daha da keskinleşmiş...!
2007-10-14 19:03:11
... : hakan s.
bu nereden baktığınıza bağlı.
bir de alevi-sünni diyaloglarını ne kadar takip ettiğinize.
ben şahsi gözlemlerime dayanarak bir yakınlığın başlamış olduğunu belirttim.
2007-10-14 22:37:40
... : Erhan
Ben de zaten şahsi gözlemlerime dayanarak böyle bir çıkarımda bulunuyorum. Belki öyle görmek istediğiniz için öyle bir yorum yaptınız! Ama öbür tarafta da gerçekler var. Benim ev arkadaşım alevi bir arkadaş...!Onunla alevilik-sünnilik üzerine çok derin tartışmalarımız oluyor...! Ama yine de inşallah siz haklısınızdır!!!!!
2007-10-15 20:56:46
... : hakan s.
yakınlaşmalara karşı reaksiyon gösterenler de var. bunu görüyorum ve biliyorum. Özellikle Avrupa'daki bektaşi derneklerinin bir kısmında "Ali'siz Alevilik" gibi bir manaya taşınmaya çalışılıyor Alevilik.

Ama bütün bunların, Alevilerle Sünnilerin arasındaki gerginliklerin konuşma düzleminde ele alınmasıyla ve asgari müştereklerde birleşme çabalarının artmasıyla söz konusu olmaya çalıştığını da sezmiyor değilim.

Sünni ve Alevi islam dşünürlerinin birlikte katıldıkları sempozyumlar gittikçe artmaktadır.
Cemlerde Peygamber asv. daha fazla anılmaya başlanmış, Hz. Peygamberin Hz. ALi'nin önünde olduğu daha sık ve daha önemle vurgulanmaya başlanmıştır.
Sünnilik örnek alınmasa dahi, ibadet müşterekliğinde Caferilik gibi şii mezheplere yaklaşma, dolayısıyla namazla ve Ramazan orucuyla tanışan Alevilerin sayısı artmaktadır. (malumunuz Caferi mezhebi fıkhi konularda şekilsel bazı farklılıklar içerir Hanefi mezhebiyle)

Pek çok Alevi'den, "aynı Allah'a, aynı Peygambere ve Kitaba inanıyoruz soluklarını" "bize geçmişte şunlar şunlar yapılmıştı" serzenişlerinden daha çok duyuyoruz.

Bahsettiğim yakınlaşma pek tabiki "dindar alevileri" içeriyor şu anda sadece.
Tam bu noktada, Alevilerin kendi mezhebleri ve kültürleri içerisinde "dindarlaşması" önem arzediyor diye düşünüyorum.
2007-10-15 22:23:47
... : hikmet
Öyle aleviler var ki bunlar tamamen dine karşı ve ateistlerdir.Bu insanları belli firaksiyonlar desteklemektedir ve zaman zaman kendi menfaatleri doğrultusunda kullanmaktadır.Bu insanların dinle diyanetle bir ilgileri olmadığı gibi olanlara da karşı ellerinden gelen her türlü faaliyeti gerçekleştirmektedirler.Onların da kendi arlarında bir görüş birliği olmadığı hepimizce malumdur...NE MUTLU ALLAH'IN KİTABINA VE SÜNNETİNE UYANLARA..
2007-10-30 20:22:03
LA İLAHE İLLALLAH MUHAMMEDEN RESULULLAH : bir hidayet
işte dostlar bütün mesele bu iki kelimeyi söylemek tabiki dille söyleyip kalp le tastik etmek, bu kelimeyi tehvid .o kadar yücedirki kalpteki kiri pası siler yeterki samimi olsun ,yoksa sünniymiş aleviymiş hiç fark yapmaz ,samimi degilsen iman yoksa ,gerisi boş.(ilim servetten daha kıymetlidir.çünkü,serveti sen korursun,halbuki ilim seni korur.H.Z.Ali .ra)yani bilmek hele hele farzı ,sünneti,haramı, helali,bunlar ALLAHa ulaşmanın temel şartlarıdır olmazsa olmazıdır.yani başka yol yoktur muhakkak kuran ve sünnet, bu yolun başlangıcıdır sünnet kurandan kuransa sünnetten ayrılmaz,eger eger ayıramaya kalkarsan yoldan çıkarsın.bu sefer kuranı kendin yorumlamaya kalkarsın.peygamber efendimiz (sav) her şeyi ashabına göstermiştir,bunda hiç bir tereddüt yoktur ,ehli beytte böyle yapmış ve bunda hiç bir kimsenin şüphesi yoktur.pekala ozaman nerden kaynaklanıyor bu farklılık ,bu bizden yani sonradan müsliman olan oguz türklerinden ,kaynaklanıyor işimize yani nefse tabiden oluyor,cem dönmeyi falan ibadetmiş gibi algılamaktan,kaynaklanıyor halbükü o bir adet ,töre ,eglenme tarzı ,gelenek ,göreenektir zaten cem farsçadır toplanma kökünden gelir.yani sünneti yok sayamayız ,,o zaman ALLAH muhafaza kainatın efendisi (sav) siz bir din ortaya çıkarmaya çalışmak olur,egerki sünnete uymuyorsak yok demiyelim sadece günahkar oluruz,uyamıyorsak bari ona karşı gelmiyelim,o zaman ALLAH muafaza dinden çıkmış oluruz.bazı aleviyim diyen kardeşlerim hep inkarı seçiyor ve zamanla küfre, yöneliyorlar ve kafir olup çıkıyorlar kendilerine o inkarcı iblisi dost ediniyorlar,o nekötü bir dosttur onun gidecegi yer cehennemdir o ne fena ikamettir. (her nefs ölümü tadacaktır...ali imran 185)..itikatte ehli sünnete tabi ehli beyti seven alevi kardeşiniz turan
2008-02-17 18:27:27
Hepimiz ALLAHa inaniyoruz : alevi kizi
Ben bir Alevi kiziyim yasim28
9 senedir bir sünniyle evliyim buna peki ne dersiniz????
2008-02-20 10:09:22
Gayet güzel : Murat A
Ben bir Alevi kiziyim yasim28
9 senedir bir sünniyle evliyim buna peki ne dersiniz????
Ne güzel işte. Böyle olması doğru olanı zaten. müslümanlar kardeştir
2008-02-20 16:30:00
buda bir gerçek : peri
evliklerde kızın alevi olması erkegin sünni olması genelde çatışma yaşanıyor...
2008-02-29 18:17:24
ilginc : DEDEMOGLU
Alevi kizi . Sen artik Alevi kizi nicki alma . Basin göge erdimi bari? ALEVI ERKEGI ne kiran mi girdi? DOST ACI SÖYLER. SEN BIRDE SUNNI kizi almak isteyen ALEVI ERKEKLERINE BAKSANA ,,,,,
2008-02-29 18:24:18
ALEVILIK ISLAMIN ÖZÜDÜR : DEDEMOGLU
Ayrica sunuda belirteyim. ALEVILIK ISLAMIN TAM BE TAM ÖZÜDÜR. Baska söze gerek yok. TEMELDE ALEVIDE SUNNIDE BIR.
2008-02-29 18:28:14
... : _sinem_
ya ben bişey merak ediyorum insan birisini sevmeden önce alevimi sünnimi diyemi bakacak bu nasıl bi düşünce anlamıyorum ki tamam geçmişte bişeyler yaşanmış bitmiş neden o kadar mesele varken bu konu bu kadar abartılıyor. hepimiz müslümanız tek yapmamız gereken birbirimizin inanışına yaşam tarzına saygı göstermek. bu kadar mı zor geliyo bunu yapmak
2008-03-06 14:41:42
... : hakan s.
meselenin abartılması söz konusu değil aslında. ama kabul etmek gerekir ki Aleviler, kimliklerinden dolayı tarih içinde oldukça ırgalandılar ve aşağılandılar. Dolayısıyla bu savunmacı tutumlarını anlamak gerekiyor.

Ama onlar da artık anlamalı ki, müslümanların hepsinin kardeş olduğunu bilenlerin ve artık böyle düşünenlerin de sayısı fazladır.
2008-03-06 15:19:32
... : _sinem_
tamam aşağılandılar belki hala bu tutumlarını devam ettirenler var ama sonuçta iki tarafta kendi inanışını savunuyor. hep karşı tarafı suçlamamak gerekiyo sünniler kadar alevilerde aynı tutum içindeler.ama artık bu ayrılığa bi son vermek gerekmiyomu.ya sanki sorun çıkarmak bi amaç haline geldi.sonuçta bizim Allah'ımız bir Peygamberimiz bir kitabımız bir bunlar bizi biz yapmaya yeterli bnce.artık geçmişte yaşananların acısını birilerinden çıkarmaya ne gerek var ki??
2008-03-06 15:48:49
Muslumanlar kardestir : turgay
Bence alevi ve sunni diye bolunmemızın nedeni bazı alevilerin zaman ıcerısınde peygamberımızın sunnetınden uzaklasmasıdır.Eger bır ınsan ben muslumanım dıyorsa basta namaz olmak uzere Kur'an-ı Kerim de ki Allahın emırlerıne riayet etmesi lazım.İnsanlar zaten boyle davrandıkları takdırde bu bolunme ortadan kalkar.Aleviymis sunnıymıs kime ne Musluman muslumanın kardesıdır.
2008-08-20 14:28:07
Yorum Ekle

Yorum ekleyebilmeniz için siteye giriş yapmanız gerekmekte.. Hala üye değilseniz lütfen öncelikle üye olunuz.


busy
 
< Önceki   Sonraki >

Son Yorumlananlar

- İnanç Atlası (1 yorum)
- Cennette cuma günü nasıl yaşanacak? (2 yorum)
- Kuantum Fiziğinin Düşündürdükleri (2 yorum)
- Kum Yiyen Kuşlar (2 yorum)
- Kuantum Felsefesi (2 yorum)
- Farid Farjad (6 yorum)
- Alevilik nedir? Sünnilik nedir? (15 yorum)
- Host Değişikliği (1 yorum)
- olmayacak (2 yorum)
- Mavi Patikler (3 yorum)